[Vlog] Ochrona Prawna PJM w Konstytucji RP – postulat Stowarzyszenia Polski Instytut Praw Głuchych
Zapraszamy do przeczytania artykułu na stronie internetowej niepełnosprawni.pl:
Witamy serdecznie Głuchych,
Informujemy, że złożyliśmy postulat ws. ochrony prawnej PJM w Konstytucji RP do Klubu Parlamentarnego PiS, Klubu Parlamentarnego PO oraz do Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Dowody na złożenie postulatu
Społeczność Kultury Głuchych komunikująca się językiem migowym – naturalnym, niewerbalnym (wizualno-przestrzenny) i podstawowym sposobem komunikowania się, postrzegana jest w prawodawstwie światowym jako mniejszość językowa, kulturowa i etniczna a definicja osób g/Głuchych użytkowników specyficznego języka, opisana jest w „Brukselskiej Deklaracji Języka Migowego w Unii Europejskiej 2010”, mianowicie cytując:
„Niesłyszący i Słabosłyszący ludzie w Europie są zarówno użytkownikami jak i obrońcami wielu rodzimych/rdzennych narodowych języków migowych oraz tworzą (zagrożone) społeczności lokalne równe innym mniejszościom językowym i kulturowym”
Wymieniony w ustawie ogół przepisów, który określa niezrozumiale status prawny języka migowego i środków komunikowania się nie przyczynił się do inicjatyw ustawodawczych, opracowań spójności w regulacjach prawnych czy przeformułowań aktów zaprzeczających odnośnie barier językowych na innych obszarach m.in. pracy (kodeks pracy), zdrowia, kultury (ustawa o radiofonii i telewizji), sądownictwa (prawo sądowe) czy edukacji (system oświaty), co wpłynęło negatywnie na realizacje polityki społecznej wobec Głuchych w instytucjach państwowych, samorządowych i innych podmiotach. Problem ten dotyczy sporej populacji Głuchych liczącej 100.000 – 200.000 osób zaś z różnymi rodzajami niedosłuchu ponad 3 miliony osób.
Inicjatorami i pomysłodawcami postulatu są: Stanisław Porowski – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Polski Instytut Praw Głuchych oraz Daniel Kowalski – Dyrektor Zarządzający i Pełnomocnik Zarządu ds. Osób Niepełnosprawnych Stowarzyszenia Polski Instytut Praw Głuchych.
– Naszym zdaniem nie wynika to tylko z definicji języka migowego/beneficjenta, ale także z rangi legislacyjnej jakim jest w tym przypadku „ustawa” traktując „zabawna gra”. Konstytucja traktując jak Boga raz w życiu przede wszystkim konieczność praktycznej realizacji praw obywatelskich niezbędne jest zapewnienie ochrony prawnej polskiego języka migowego poprzez utrwalenie zapisu w Konstytucji RP, który dzięki nowelizacji pociągnie za sobą konieczność modyfikacji legislacyjnych i doprowadzi do kwestii uregulowania żądań społeczności głuchych.
W wielu krajach Europy i na świecie język migowy został wpisany do Konstytucji, jako równoprawny język narodowy. Według opinii Biura Analiz Sejmowych (BAS) jednoznacznie wynika, że język migowy został wpisany do Konstytucji w 14 państwach: Ugandzie (1995r.); Republice Południowej Afryki (1996r.); Finlandii (1997r.); Portugalii (1997r.); Wenezueli (1999r.); Austrii (2005r.); Nowej Zelandii(2006r.); Ekwadorze (2008r.); Kenii (2010r.); Zimbabwe (2010r.); Węgrzech (2011r.); Nepal (2017r.); Fidżi (Fiji) (2018r.); i na Słowenii (2021r.).
Cały czas walczymy o większą ochronę prawną PJM w Konstytucji RP, dzięki temu łatwiej będzie nam walczyć m.in. o edukację dwujęzyczną w szkołach dla głuchych, równy dostęp do rynku pracy, także w celu likwidacji barier w komunikowaniu się ze wszystkimi instytucjami publicznymi. Realizujemy kilka projektów strategicznych na rzecz środowiska głuchych, liczymy na większe wsparcie od was głuchych i całego środowiska głuchych. Więc decyzja należy do wszystkich Polaków i Głuchych.
Możecie czytać w Internecie www i dopisać:
Dziękujemy za uwagę.